søndag den 13. maj 2012

Ymerkage

God og svampet kage (god som grundopskrift*)

Til denne kage er der tilsat kokosmel, revet hvid chokolade,
appelsinsaft samt reven skal af økologisk appelsin.

Portionen passer til bradepande ca. 41 x 27 cm
Kagen bliver ca. 4 cm høj

125 g smeltet smør
350 g sukker

5 dl ymer
400 g hvedemel
2 tsk natron


Smør smeltes og røres med sukker og ymer. Sigt hvedemel og natron i og rør dejen sammen.

Bages på anden nederste rille ved 175 grader i ca. 45 min.

*En god grundopskrift, da man stort set kan tilsætte, hvad man måtte ønske. Tilsættes f.eks. kakao og smeltet chokolade får man en god chokoladekage. :o)

12 kommentarer:

  1. Kommer der et billede? Lyder lækkert..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved lejlighed kommer der et billeder. ;o)

      Slet
  2. Ved du hvor stor bradepande? Altså stor ligesom i dem der følger med ovnen? Lyder nemlig rigtig god.

    Winnie

    SvarSlet
    Svar
    1. Har ændret i opskriften. Mål på brandepande nu også noteret. :o)

      Min kageblanding (se under billedet) er prøvesmagt og blevet godkendt her i huset. :o)

      Fortsat go' weekend.

      Slet
  3. Hej JEg forsøgte at bage kagen med hvid chokolade og hindbær.. jeg gav den rette tid ved rette temperatur og synes da også den så god ud da jeg tog den ud af ovnen, men så en halv time senere var den alligevel sunket lidt sammen og virkede meget klistret.. skal den det eller har min fået for lidt?

    SvarSlet
  4. De kager, jeg har bagt, er ikke blevet "klistrede". Afhængig af, hvad jeg tilsætter gunddejen, kan det forekomme, at den skal have lidt ekstra tid i ovnen. Jeg tjekker altid med kagetester, om kagen er færdigbagt, inden jeg tager den ud.

    SvarSlet
  5. Hej Bettina. Vil du sige den er lidt a la drømmekagen i konsistens ? Man skal måske påregne at give den 50 min. Vil tilføje chokolade chips - lidt hakkede nødder.
    Mon ikke man udskifte lidt af ymeren med appelsinsaft ? måske så med 1-2 spsk mere mel .

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mille

      Lidt a la drømmekage, men synes faktisk den er bedre.

      Bagetider kan man aldrig regne 100% med, da ovne ikke bager ens. Jeg tjekker derfor altid kagen med en tandstik (eller lign. i træ), for at finde ud af om den er bagt.

      Jeg har bare tilsat lidt appelsinsaft uden at ændre mængden på ymer, da jeg som regel også tilsætter nogle ekstra "tørre ingredienser".

      Mange hilser
      Bettina

      Slet
  6. Hvor meget kokosmel og chokolade kommer du i til denne kage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tilsætter lidt på slump, så har desværre ikke helt styr på gramvægten, beklager. :S

      Slet
  7. Smører du også glasur oven på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan godt anvende glasur. Jeg anvender smeltet chokolade. :)

      Slet