lørdag den 19. maj 2012

Orkidé

Fik ved frokosttid den pludselige idé, at jeg ville prøve at lave en orkidé. Strøg derfor på nettet og fandt et billede af en udstikker samt kiggede lige hurtigt på nogle enkelte billeder af ægte orkidéer - altså ingen grundig research. ;o) Satte mig derefter ud til køkkenbordet (med kameraet)... og gik bare i gang.  :o)

Formiddagens ymerkage måtte "lade noget af livet" til fordel for to små hurtige
stakkede fondantkager - blot grundet en pludselig indskydelse fra min side. ;o)
Kagerne er lagt sammen med Grand Marnier creme.

Sådan lavede jeg orkidéen

Tilsæt lidt tylosepulver til fondanten.

Når jeg modellerer smører jeg underlaget og evt. også hænderne med en lille bitte smule Petal Base, så undgår jeg, at tingene evt. klistrer fast. Men jeg er også helt fri for at duste med Maizena og evt. få et "melet" udseende på tingene.

Her er billedet af de udstikkere, jeg fandt på nettet.

Billedet er "lånt" fra nettet - "Moth Orchid". ;o)
Har blot skåret ud i frihånd efter ovenstående billede (har ingen printer).

Den 3-bladede måler ca. 8-9 cm i diameter.
De "runde" måler ca. 5,5 cm i diameter.

Med Dresden værktøjet tegnes streger på alle delene.


Med kugleværktøjet (ball tool) køres/trykkes hele vejen rundt i kanten af bladet. Brug at foam pad som underlag, når kugleværktøjet anvendes.




Læg bladet til let tørring.


Anvend også ball værktøjet på de to andre blade. 


Læg bladene til let tørring. 


Udskær orkidéens center (halsen). 

Vandret måler denne ca. 5,5 cm og lodret 7,5 cm.

Brug ball værktøjet på de 2 af bladene. Med en kniv skæres et indhak i spidsen af "trekanten". Den øverste "top" trykkes let sammen (vandret).


Tril en lille kugle og lav en rille i midten med Dresden værktøjet. 


Læg den til tørring så formen bliver buet. Lim (her er anvendt en vandpensel) "kuglen" på i midten. Spidserne på trekanten bøjes op og ind efter. "Toppen" formes lidt mere og bøjes ned efter.


Hvis man synes, kan der males lidt streger med f.eks. en våd pulverfarve (= dust blandet med lidt klar alkohol). 

Bladet er kun lettere tørt - skal stadig kunne formes.

Mal evt. også streger på de to andre blade. 


For at skabe lidt effekt har jeg penslet lidt tør gul pulverfarve på.

Denne er mere tør end bladene, men ikke alt kan holde sig på plads. ;o)

Med en våd pulverfarve har jeg malet midte og lavet lidt prikker. 


Lim delene sammen - først bladet (med 3 blade), derefter de to enkelte blade og til sidst midten af orkidéen.

Form orkidéen som ønsket. Læg evt. noget under de to enkelte blade, så de kommer til at bue let op ad (lidt pudeformet). Lad orkidéen tørre helt. Alternativt kan den sættes på kagen og tørre færdig der.

Den færdige orkidée måler ca. 11-12 cm i bredden.
-------------------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk

11 kommentarer:

  1. Fantastisk som altid og den er blevet rigtig smuk. Jeg nyder simpelthen at følge dig og dine kreative evner og at du kan gøre det med hvad du lige har ved hånden - herligt

    SvarSlet
  2. margit isabella bech20. maj 2012 kl. 08.16

    den er super flot bettina, og du gør det så nemt for os andre tak for det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Margit - kun dejligt, hvis andre også kan have glæde af det. :o)

      Slet
  3. Den skal efterprøves, hvor er den flot :)

    SvarSlet
  4. Hvor er det bare flot lavet. Og tusind tak for dine altid udførlige "how to".
    Det giver mig altid den største lyst til at kaste mig i kamp med nogle af dine projekter :-).

    SvarSlet
  5. Yes, lige den "brugsforvirring" jeg manglede.....

    Førsøger at gøre dig kunsten efter i morgen, 10.000 tak for hjælpen.

    SvarSlet
  6. Hvilken farve har du brugt til denne super flotte orkidé

    SvarSlet
    Svar
    1. Sugarflair Dusky Pink.
      Farv fondanten og lad den evt. ligge et døgn eller to, så bliver farven mere intens/mørkere. (Gælder i øvrigt for alle pastafarver).

      Slet