lørdag den 29. november 2014

Lun æblekage/-crumble i krus

Der har i længere tid været lidt stille her på bloggen. Årsagen skyldes, at vi fik solgt vores dejlige men alt for store hus (og ikke mindst kæmpe "have") og skulle være ude i huj og hast. Vi befinder os derfor nu på en midlertidig mellemstation, hvor vi kun har de mest nødvendige ting (alt andet er opmagasineret), mens vi leder efter en mere permanent bolig. 

For et par dagen siden fik jeg (for 100 gang siden vi flyttede) igen en spontan lyst til at rumstere lidt i køkkenet. Men 
da jeg desværre ikke har en eneste bageform i huset, gik jeg derfor på jagt i det lille køkken efter både mulige "bageforme" og ingredienser til lidt bagværk. Da jeg er hjemme ca. 40 minutter før min mand, så måtte jeg være lidt "effektiv", ;) hvis jeg ville overraske ham med lidt lunt og lækkert til en sen kop eftermiddagskaffe på en kold novemberdag.

Da jeg tilfældigvis havde et æble liggende, tog jeg en rask beslutning om at forsøge at anvende mikroovnen til fremstilling af "æble mug cakes" (kager i krus). :)

Den microovn, der befinder sig i køkkenet, er jeg absolut ikke helt dus med, så kunne selvfølgelig ikke finde ud af at indstille tiden, så jeg måtte i stedet stå og trykke gentagne gange på Quick Timeren (1 minut ad gangen). ;) Mit lille forehavende lykkedes heldigvis til min mands fulde tilfredshed. :)



Lun æblekage/-crumble i krus (Apple Mug Cake)
- lidt ekstra lækker lun hygge på en kold novemberdag. :)

Æblekage/-crumble i krus
Opskrift til 1 portion (= 1 krus)

1/2 æble, skrællet og skåret i tern
1 tsk vanillesukker
Kanel, 3-4 "drys" fra krydderiglasset ;)

1 spsk vand
1 tsk citronsaft


Læg æbleternene i et krus, tilsæt vanillesukker og kanel samt vand og citronsaft. Vend/bland det sammen. Bages 3 minutter i microovnen. Æblerne dufter herligt, når de kommer ud af mikroovenen. :)

Beklager men aner desværre ikke, hvor mange watt microovnen har og/eller var indstillet til - måske 800-1000 watt?

4 spsk hvedemel
1 spsk havregryn, finvalsede
2 spsk sukker (gerne rørsukker)
1 skive koldt smør, ca. 4-6 mm tykkelse (= vil tro det svarer til omkring 15 g)

Bland hvedemel, havregryn og sukker sammen og tilsæt smør. Rør sammen (brug evt. hænderne i stedet for en grydeske).

Der kan med fordel også tilsættes 2-3 mandler (smuttes og hakkes) til melblandingen. :)

Kom melblandingen over i koppen oven på de bagte æbler og vend roligt sammen. Lad være med at gå helt i bunden af koppen, når det vendes sammen. Der må gerne være lidt "ren æble" nederst i kagen.

Sæt igen koppen i mikroovnen - bages i 2-3 minutter.

Lad stå et lille øjeblik inden servering, da kagen er meget varm.

Jeg dryssede lidt frysetørret rabarber over kagen/crumblen inden servering.

2 kommentarer: