søndag den 30. marts 2014

Dåbskage inspireret af Disneys klassiker Bambi

Dåbskage til Loki - en dejlig livsbekræftende begivenhed. :) STORT TILLYKKE til Loki og hans familie med dåben.


Udgangspunktet for denne kage var jordfarver og natur eller eventyrtema samt en lille bemærkning fra Lokis mor om, at hun var ret vild med bambihovederne, som jeg havde lavet til Birkas (Lokis storesøster) dåbskage.

Med ovenstående i tankerne, så var det for mig helt oplagt, at det måtte være inspiration fra Walt Disneys 5. klassiker fra 1942, nemlig animationstegnefilmen "Bambi", der skulle være temaet for dåbskagen. :)


Jeg startede med at lave en ret simpel skabelon af dummies (kageattrapper) i korrekt størrelse, så jeg hurtigt havde en overblik over idéen og lidt at arbejde ud fra. Ud over blot en idé, så havde jeg også noget mere "håndfast" at præsentere for Lokis mor (og far ;) ).

2D figurerne 
Virginiahjortekiddet Bambi, kaninen Stampe, stinkdyret Blomst og den kloge Hr. Ugle er sukkerprint, der skåret ud med modelleringskniv og efterfølgende monteret på gumpaste (fondant med tylosepulver).

Svampene/paddehattene er modelleret i gumpaste, dustet med pulverfarve og efterfølgende sprayet med glaze. En kagedummy er også særdeles velegnet som holder, når der skal tørres pynt. :)


For at matche temaet består kagen af mørke lagkagebunde, skovbærmousse og hvid Tobleronecreme til at give lidt farvespil og kontrast. Kagen er smurt op med kakao-PSC (lille vinklet palettekniv anvendt).


Uanset om jeg laver figurer eller udruller fondant til overtræk, så smører jeg altid underlaget med et ganske tyndt lag Petal Base, da jeg så er fri for at flormelis udtører og eventuelt ødelægger fondanten + bliver også helt fri for det støvede/melede udseende på fondanten (som man efterfølgende skal bruge tid på at fjerne ;) ).

Når fondanten er lagt over kagen, anvender jeg 2 smoothere (én til hver hånd) til at udglatte fondanten. På toppen markeres for den ekstra kage/etage, der skal lægges oven på. Bemærk markeringen er mindre end selve kagen, så den ikke bliver synlig. Da den ekstra kage/etage ikke er så tung, har jeg anvendt sugerør som støttepinde. Der er også kagepap under hver enkelt kage.


Kagepladen er også overtrukket med fondant + pyntet på siden  med en lille bort af fondant. Det høje græs bag Bambi er lavet med en græsudstikker og for lidt effekt/farvespil er det dustet med 2 grønne pulverfarver.

Træstubben er præget med en mønstermåtte med træstruktur.

De små blomster er lavet med en lille blossom- og Daisyudstikker. Blomstercentrummet på "Daisy"-blomsten er lavet med en præger/stempel. De små blomster på kagepladen med Bambi er også på det yderste af kanten dustet med pulverfarve.

Bemærk at bag grønne ord i indlægget gemmer sig links, klik på dem, hvis du vil vide mere. :)

-------------------------------------
Sukkerprint: mail til momsesunivers(snabel-a)hotmail.dk - eller find mig via 
Facebook-gruppen: Momses Univers

4 kommentarer:

  1. Jeg var lige sammen med Else i går - den havde bare været så god, og hun viste en masse billeder af kagen. Rigtig stolt var hun :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre... tak for info. :)

      Slet
  2. Hej;-) har svært ved at finde opskriften på tobleronemussen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line

      Søg på "Tobleronecreme" ;)
      (- cremer er uden husblas og mousser med husblas :) )

      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/11/tobleronecreme.html

      Mvh Bettina

      Slet