fredag den 20. december 2013

Hjemmelavede GULDkarameller

Opskriften på karamellen er set hos Anne au Chocolat

I weekenden lavede jeg GULDkarameller (eller Dumle-karameller), men har desværre først nu fået tid til at lægge billeder og opskrift ind her på bloggen.

Bemærk at bag grønne ord i indlægget gemmer sig links - klik på dem, hvis du vil vide mere om ordene. :)



Hjemmelavede GULDkarameller... en lille mundret lækkerbisken. :p
150 g rørsukker (jeg anvendte 75 g lys rørsukker + 75 g mørk farin)*
120 g smør
2 spsk honning
1 dåse sødet kondenseret mælk (397 g)

Chokolade til overtræk (jeg anvendte 150 g mørke chokoladeknapper)

*Note: Næste gang vil jeg kun anvende mørkt muscovadosukker (uraffineret rørsukker), da det har kraftig smag og aroma med et strejf af lakrids. :P 

Fremgangsmåde
Kom alle ingredienser i en gryde, ved svag varme smeltes de langsomt sammen under omrøring, indtil sukkeret er opløst.

Skru op for varmen og under konstant omrøring "koges" massen (ca. 12-15 minutter), indtil den er blevet både mørkere og tykkere.



Hæld karamellen i en lille bradepande foret med bagepapir og sæt på køl i mindst 4 timer, inden karamellen er stivnet og kan skæres ud.

Træk bagepapiret af og skær karamellen ud i mundrette stykker.

Hvis stykkerne får lov at stå lidt i stuetemperatur, bliver de blødere, så de er nemme at forme - f.eks. kugler, halvkugler m.m.

Sæt karamelstykkerne på køl (eller i fryser).

TIP:1. Frys karamelstykkerne inden overtræk med chokolade,
så er de nemmere at overtrække, da de holder formen bedre.
2. Den smeltede chokolade kan fortyndes med kakaosmør eller Palmin.
Smelt chokoladen over vandbad og overtræk karamelstykkerne. Læg stykkerne på bagepapir - drys med pynt eventuelt med smag. Sæt på køl, så chokoladen kan størkne.

Sæt stykkerne i små konfektforme.

Karamelstykkerne opbevares på køl. (Jeg har sat mine i bokse/bøtter med låg og lagt bagepapir eller stanniol mellem lagene).

Ved stuetemperatur bliver karamellerne lidt bløde, så personligt kan jeg bedst li' dem lige fra køleskabet, så er der nemlig mest "bid" i dem. :)



Jeg tager jo nogle gange tingene lidt BOGSTAVELIGT... så der skulle selvfølgelig være "rigtige" GULDkarameller imellem. ;) Samtidig matcher guld jo også ganske flot jules røde farve. :)

Dustede derfor nogle af dem med guldpulver og sprayede efterfølgende med glaze (for at fiksere pulverfarven, så den ikke smitter af ;) ). I stedet for dust kan der med fordel anvendes guldspray.

Andre af karamellerne fik et drys med guldglitterkokos og nogle med lakridspulver (havde kun lakridsbolsjer; Tyrkisk Peber. Knuste bolsjerne, så jeg kunne bruge indholdet, lakridspulveret).



Webshop: www.momsesunivers.dk

6 kommentarer:

  1. Det lyder vildt lækkert!!! :-P

    SvarSlet
  2. Rigtig god opskrift.
    To hurtige sprøgsmål:
    Hvordan får jeg den mere stiv/tygge karamel agtig? Skal jeg koge den yderligere? Jeg fyldte opskriften og gav den 15 minutter, og det blev til en rimelig blød men forsat formfast karamel, vil gerne have den mere som en rigtig guldkaramel

    SvarSlet
    Svar
    1. Dulce de leche (kogt kondenseret mælk) bliver ikke lige så "hård" som den originale guldkaramel.
      Serveres guldkaramellerne direkte fra køleskabet, synes jeg, konsistensen kommer tæt på den originale, MEN den er efter et par "tyg" dog stadig hurtigere at "tygge sig igennem" end den originale.
      Mvh Bettina

      Slet
    2. Tror du skal bruge mere sukker for at få en hårdere karamel,
      se f.eks. disse http://www.kvalimad.dk/opskrifter/hjemmelavede-floedekarameller-fudge

      Slet
  3. Spørgsmål 2.
    Jeg kunne godt tænke mig at ændre smagen så den blev mere fløde karamel/Engelsk toffie/Milk duds agtigt, men er usikker på hvad der skal i for at ændre smagen. Kan du hjælpe med nogle forslag?
    Er stadig rimelig grøn på dette område :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Flødesmag - se ovenstående link (der er fløde i opskriften)
      Prøv evt. at søge opskrifter på "fudge" :)

      Slet