fredag den 20. december 2013

Chokoladekage med indbagt juletræ


Bagte i søndags "2-i-1 julekage" - skærekage med et "jule-twist" i form af en lille overraskelse, der ville komme til syne, når kagen blev skåret... et "indbagt" juletræ. :o)

Bagte først en "grøn kage" (mener jeg lavede knap dobbelt portion), der da den var helt afkølet, blev anvendt til at udstikke juletræer af.


Smurte min gamle skorstensbageform godt og fyldte derefter ganske lidt chokoladekagedej (uden appelsinskal) i bunden, satte i ovnen og forbagte ganske let. Lod det afkøle helt.

Juletræerne blev derefter placereret side om side hele vejen rundt i bageformen, og derefter fyldt op med resten af chokoladekagedejen (lavede muligvis 1,5 eller 2 x opskrift, kan desværre ikke huske mængden i skrivende stund).

Kagen blev sat i ovnen og bagt (lidt mindre bagetid end i opskriften - midten er jo sådan set allerede bagt ;) ). Blev afkølet ganske let, hvorefter kagen blev vendt ud af formen og sat til afkøling på bageristen.


Lavede "sne-glasur" af flormelis og kogende vand, så jeg bedre kunne "styre" de ønskede "løbere/bølger" på ydersiden af kagen.

Til sidst pyntede jeg med kristtjørnblade og røde bær lavet i marcipan.


Note: En anden gang vil jeg beslutte, hvad kagen skal pyntes med, INDEN den grønne kage bages. Ville have set bedre ud, hvis den grønne kage havde matchet farven på kristtjørnbladene. ;o)

God jul :o)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar