lørdag den 29. juni 2013

Små studenterhuer

Vi havde fornøjelsen af en flok glade HG studenter i går. Traditionen tro kørte de nyudsprungne studenter på visit hos forældrene.




Selvom det kun kunne blive til et kortere (men hyggeligt) visit, var der selvfølgelig forberedt lidt til at traktere de unge mennesker med; bl.a. frugtbowle (drikkelse), pizzasnegle og... (selvfølgelig var jeg da nødt til at lave) små kager udformet som HG studenterhuer. ;o)

Hvid overtræksmarcipan og pynt/tilbehør i fondant.
(Marcipan kan farves hvid med Superwhite Icing Whitener <- klik på ordet)
Knapper og kokarde med guld som på min datters hue.
De små studenterhue-kager med teksten "HG Student 2013"
måler ca. Ø5 cm (uden skyggen).
KLIK HER for stempelsæt med bogstaver og tal
Indhold: "Træstamme-/romkuglemasse" - KLIK HER for opskrift.
KLIK HER for at se vejlening på en mini studenterhue.


Der blev heldigvis ikke klippet ét eneste hak i nogen af huerne, mens de var hos os. ;o) Det var en fornøjeselse at have besøg af og hilse på alle de glade og søde studenter... endnu en gang STORT TILLYKKE. :D


19 kommentarer:

  1. Super søde i stedet for een stor kage - rigtig fint

    SvarSlet
  2. Hej Bettina. Sikke fine huer. Du laver bare SÅ flotte kager, synes jeg :) Underligt at tænke på, at det er 30 år siden, at vi havde huen på!! :) Håber at du har succes med din FB-Momseside. God sommer til dig :) Kh Marianne Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne. Ja, det er jo unægtelig lige nogle dage siden, vi selv fik huen (med bordeaux bånd) på... men sikke en tid. ;) Også rigtig god sommer til dig. :D Knus Bettina

      Slet
  3. Hvor meget overtræksmarcipan skal bruges til 20-25 stk? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er ikke sikker, men vil umiddelbart gætte på, at jeg anvendte omkring 400 g til 18-20 stk.

      Men ellers beregn ud fra "tommelfinger-reglen" at der anvendes ca. 500 g til Ø22-24 cm kage, der er 8 cm høj.

      Slet
  4. Hej hvad bruger du til bogstaverne ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      det er nogle små bogstavsprægere. Håber at få dem i shoppen www.momsesunivers.dk i det nye år. :o)

      Mange hilsner
      Bettina

      Slet
  5. Flotte huer du har lavet.
    Vi vil lave dem til min brors datter.
    I opskriften står der bland marcipan og fondant,
    Bliver de så hvide ???

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susan.

      Der kan købes hvid overtræksmarcipan.
      Laver du selv overræksmarcipan (ren på marcipan er ikke hvid), så kan du tilsætte "Superwhite Icing Whitener"
      http://www.momsesunivers.dk/shop/superwhite-icing-whitener-310p.html.
      for at gøre blandingen hvid.

      Mvh Bettina

      Slet
  6. Jeg har lige fået min pakke med fondant til studenterhuer. Det er jo lidt af et tidskrævende pillearbejde, som det ikke sjovt at sidde og stresse over. Men jeg vil gerne være i god tid, for der er mange andre forberedelser. Så mit spørgsmål er; hvor lang tid før de skal spises kan jeg lave de små kager og er de muligt at opbevare dem udenfor køleskab?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg lavede studenterhuerne dagen før servering. Du kan godt lave dem 2 dage før. Vil anbefale, at de opbevares på køl.
      Mvh Bettina

      Slet
  7. Marianne Lenbroch11. maj 2015 kl. 18.18

    Fantastisk flotte kager, du laver! Jeg har en datter, som bliver student til sommer - og søger én, som kan bage/lave en "fondant-studenterhue-kage" for mig... Derfor: Sælger du også kager? Eller kender du én, som gør? Mvh. Marianne Lenbroch

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne,
      Det gør jeg ikke, beklager
      Mvh Bettina

      Slet
  8. Kære Momses Univers
    Hvor er de flotte. Er det muligt at købe 50 stk af dem?
    Mvh Mette Lynge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette,
      Tak. Laver kun til familien.
      Mvh Bettina

      Slet
  9. Hej Bettina, hvordan får du dem så skarpe. Jeg synes det er svært at få dem pæne på kanterne hvis jeg gør som ved de store kager :-)
    mvh Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten

      Formes og stilles på køl 20-30 min. Læg toppen på og sæt en strimmel på siden.

      Kagehilsner
      Bettina

      Slet
  10. De små studenterhuer med træstamme/romkuglemasse er super flotte. De er ca 5 cm i diameter, men hvor høje er studenterhuerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan ikke rigtig huske det, da det er 3 år siden, jeg lavede dem.

      Men set ud fra målestoksforhold især på billedet af kagen, der er skåret over, så vil jeg mene højden er omkring 2 cm.

      Når man står med kagen, så kan man nogenlunde se om proportionerne er ok. Den rigtige hue er ikke ret høj.

      Slet