onsdag den 19. juni 2013

HG student


Min dejlige datter og studenterhuen har været inspirationskilder for kagen. :o)

Bogstaver udstukket med "lige (straight) UPPER bogstaver fra FMM"
(KLIK HER 
og anmod om medlemskab - klik derefter HER
)
og malet med guldfarve (Click-Twist pensel), de kan også spraymales.
I dag bliver min yngste datter student, så jeg har derfor selvfølgelig været en tur i køkkenet og rumsteret lidt, så hun udover en rose (i fondant) også får en studenterkage. :o)

Vi skal op og give hende huen på, når hun kommer ud fra sin sidste eksamen, hvor hun så får rosen og lidt "boblevand". Hun tror kun det er min mand og jeg, der kommer, så håber at kunne overraske hende, da jeg har arrangeret, at der møder en "mindre flok" op, så vi er flere til at fejre hende. :o)

For sukkerblonder -> KLIK HER
Sukkermassen kan farves med pasta- og pulverfarve
men kan også komme til at se MEGET flot ud ved efterfølgende
spraymaling i guld, sølv, kobber og hvid perlemor. :o)
 
Da min datter jo springer ud som student, så skulle der naturligvis være grene med udsprungne blade og studenterhuer (= blomster). De sorte sukkerblonder er tænkt som en "erstatning" for hatteskyggen. Kokarden med merkurstaven skulle selvfølgelig også med, selvom jeg et kort øjeblik overvejede at krybe uden om. ;o)


Da min datter elsker jordbær og Daim, indeholder kagen derfor
lyse lagkagebunde, jordbærmousse m/friske bærstykker og Daimcreme.
Kagen er overtrukket med en blanding af marcipan og fondant (60/40).
Mit kamera er ikke så begejstret for de lilla nuancer, så båndet nederst på kagen, båndene på de små huer og rosen har derfor ikke virkelighedens farve. :o( Farven stemmer dog overens med farven på båndet af den rigtige hue. ;o)

KLIK HER for at se rosen i sin helhed og i en noget bedre farvegengivelse.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Tillader mig at være stolt af den søde og dejlige student. Hun afsluttede med (endnu) et 12-tal. Rigtig godt gået... TILLYKKE ALINA!


KLIK HER for at se den anden kage "HG studenterhue", som jeg også lavede til Alina.

14 kommentarer:

  1. Rigtig flot kage. Hvordan har du skåret studenten ud og merkurstaven ud?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betina. Det er håndlavet. Tegnede først en råskitse af studenten og skar derefter ud i frihånd. Merkurstaven krævede en STOR portion tålmodighed.

      Slet
  2. Ejjj stort tillykke med hende i dag - jeg har selv en søn som bliver student (HHX) i morgen, men kagen får han altså først når de skal køre og vi skal holde fest :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak - og STORT TILLYKKE med din søn. Sikke en følelse, når de får huen på. :o)

      Jeg skal så småt i gang med at "rumstere lidt i køkkenet" allerede i morgen. ;o)

      Slet
  3. Hvor er den bare flot :) ja jeg er også meget interesseret i at høre om Merkur staven for jeg skal også lave en i weekenden og frygter det helt :) er ikke så god til det kage halløj :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. :o) Syntes Merkurstaven var noget værre pillearbejde, der både krævede tid og en hel del af min tålmodighed. Anvendte bl.a. tylosepulver, cirkeludstikker, hobbykniv, dresden tool (også kaldet flower/leaf shaper tool) og lille ball tool til fremstillingen.

      Slet
  4. Super flot kage og rose...Tillykke til datteren med huen og flotte 12 taller ;-) I kan jo kun være stolt af hinanden :-)

    Den rose visner jo aldrig som en mors kærlighed til sit barn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de meget søde ord Pia :o)

      Slet
  5. Hvor er din datter smuk! Og kagen ligeså.
    Jeg er nysgerrig for at vide hvilke bogstavudstikkere du har anvendt?

    /Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Mange tak :o)

      Det er FMM udstikslinealerne "Lige Alfabet med bogstaver og tal", måler 1,5 cm i højden.

      /Bettina

      Slet
  6. Hej Bettina :)
    Da du skriver at du bruger jordbærmousse, er det så den som hedder jorbær/rabarber mousse på din profil, eller er det en anden? Kunne nemlig godt tænke mig at lave kun en med jordbær.. og så sammen med daimcreme..
    Mvh, ,
    Morid :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Morid,
      jeg anvendte opskriften på hindbærmousse
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/11/hindbrmousse.html
      Erstattede hindbær med jordbær + tilsatte lidt ekstra husblas, da frosne jordbær ofte er mere vandholdige end hindbær. Skar også friske jordbær i små stykker og vendte i. :)
      Mvh Bettina

      Slet
  7. Ok tusind tak for svar :)
    Tænkte ellers at spørge om du mon deler hvilken fondant du har de bedste erfaringer med? Jeg har prøvet at lave fondant med marshmallows som du har her på siden et par gange.. Synes bare at den er lidt svær at få god, og har måttet komme meget mere flormelis i, da den eller er for klæbrig.. Har du nogle gode tips, eller bruger du måske en anden slags fondant? Elsker ellers din side, så mange flotte ting og gode råd :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde ord. :)
      I starten lavede jeg altid MMF selv (brugte Rocky Mountain, da Haribos ikke virkede for mig). Mener jeg lavede MMF 2-3 gange, før jeg fik helt styr på den, så den virkede perfekt for mig. Nu er efterhånden gået helt over til den købte fondant.
      Min foretrukne er Satin Ice
      http://www.momsesunivers.dk/shop/satin-ice-fondant-332p.html.
      Synes den er blød og lækker at arbejde med + dufter skønt og smager faktisk ok af fondant at være. ;)
      Anvender gumpaste til modellering enten Satin Ice Gumpaste
      http://www.momsesunivers.dk/shop/satin-ice-gumpaste-333p.html
      eller Satin Ice fondant tilsat lidt tylosepulver
      http://www.momsesunivers.dk/shop/tylose-pulver-297p.html

      Slet