torsdag den 7. februar 2013

Træstammer

Havde nogle kagerester i fryseren, som det var ved at være tiden at få taget op og anvendt. Valget faldt på træstammer. Smiley med tunge


Udstikkere og præger anvendt (klik på de grønne ord = links):
5-bladet blomsterudstikker, Marguerit-udstikker,
bladudstikker, præger til træstruktur samt
Flower/Leaf Shaper til tegning af "spiral" på enden af træstammen.

Skal det være træstammer, SÅ skal de da også ligne træstammer. Smiley, der blinker Min ældste datter er på besøg, så vi hyggede og morede os bl.a. med at lave små (sultne) insekter i fondant, der kunne gøre træstammerne lidt festligere. Smiley



Træstamme-/romkuglemasse
500 g kagerester*
125 g smør, stuetemperatur
100 g kakao (evt. mindre hvis chokoladekagerester anvendes)
3 spsk romessens
2 tsk vanillesukker
100-150 g flormelis (smag dig frem)
2-3 spsk hindbærmarmelade

* Mine kagerester fremkommer, når jeg skærer kager/bunde til (speciel form), og når bunde flækkes er der sommetider en i overskud. Det er altså ikke rester fra "serverede" kager, jeg anvender. Smiley, der blinker

Smuldr kageresterne - tilsæt øvrige ingredienser og rør godt sammen. Jeg fik hjælp af køkkenassistenten "Ken". Smiley, der blinker

Form træstammerne og sæt på køl mens overtræksmarcipanen laves.

Overtræksmarcipan*
200 g ren rå marcipan
100 g flormelis
25 g glukosesirup
100 g fondant - evt. mindre eller mere efter ønske (kan undlades)

*Man kan alternativt købe overtræksmarcipan + evt. tilsætte lidt fondant.

Ælt marcipan og flormelis sammen. Tilsæt glukosesiruppen og ælt rigtig godt igennem. Til sidst æltes fondanten godt og grundigt ind i marcipanen.
Dette er i øvrigt en rigtig god øvelse for træning af "mullerne" i armene. Smiley, der blinker

Udrul marcipanen, skær ud i passende stykker og beklæd træstammerne. (Enderne kan evt. dyppes i smeltet chokolade).

Portionen gav 25 stk. træstammer, ca. 2,5 x 7 cm.
Ja, der er kun 24 stk. på billedet, vi var jo nødt til at prøvesmage. Smiley med tunge 

KLIK HER for at se den mere almindelige (men dog lettere tøset) version af træstammerne.
KLIK HER for at se træstammerne udformet som små studenterhuer.



Webshop: www.momsesunivers.dk

24 kommentarer:

  1. mums må hellere til at gemme kage rester

    SvarSlet
  2. Hvor er de bare fede?? I / du er for gode. Mums hvor ville jeg gerne være din gæst en dag til kage og kaffe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) - de er til 2 x fødselsdagskaffe på lørdag for den ældste datter og gemalen ;o)

      Slet
    2. Så er det bare på lørdag vi skal komme ;-)

      Anne - mig fra facebook

      Slet
    3. Ja :) - skal jeg sende en ønskeseddel? ;)

      Slet
    4. du er bare so go , dejligt du vil dele det med os , det er altid sikker er man gået tom for ider , går man ind på din side , så er man fldt med ider :-)

      Slet
  3. Hvor er de bare sjove. :-D
    Det må klart afprøves en dag inden længe - kageresterne hober sig også op i min fryser ;-)

    SvarSlet
  4. Hvor er de bare fine! :)

    Rigtig godt lavet :)

    Mia Andersen

    Kig forbi min blog, du kan lige nu deltage i en give away på bloggen :)

    http://miaskageside.blogspot.dk/

    SvarSlet
  5. Har du brugt en "præge-rulle" til at lave årerne? Jeg er meget grøn kan du nok høre :-)

    Bedste hilsner Ann-christin

    SvarSlet
    Svar
    1. Ann-christin, jeg har anvendt en prægemåtte:
      http://www.kageoplevelser.dk/shop/fmm-impressions-mats-391p.html.

      Mange kagehilsner :)
      Bettina/Momse

      Slet
  6. Hvordan har du lavet rillerne så det ligner træstammer

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har anvendt en prægemåtte. Se evt. mit svar til Ann-christin (3 over denne) for link.

      Slet
  7. Hej
    Mä jeg ligge den ind pä min Facebook Sid
    e?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ann-Marie

      Ja, du må meget gerne linke. :o)

      Ha' en dejlig dag.

      Mange hilsner
      Bettina/Momse

      Slet
  8. Hvor længe tror du at de kan holde sig?
    Jeg tog nemlig for mange kagerester op af fryseren i lørdags. Og ville lave nogle romkugler i morgen, men de skal først bruges lørdag. Tror du at det går?
    Mange tak for en fantastisk blog!
    -Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du laver romkuglerne i dag, så kan de godt holde sig (på køl) til lørdag. :)

      Slet
  9. Puha, hvor bliver jeg lækker sulten, når jeg ser disse opskrifter. tak for deklig inspirration.

    SvarSlet
  10. hejsa Bettina

    Jeg skulle prøve dine træstammer men ved ikke hvad jeg gør forkert.. massen er blevet en mere smørecrem agtig end en fast creme som kan formes.. hvad kan jeg have gjort forkert? syntes ikke man kan gøre noget forkert hehe..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Måske hvis du har anvendt et smørbart blandingsprodukt i stedet for "rigtigt" smør (der stivner på køl)?

      /Bettina

      Slet