mandag den 4. februar 2013

Sort fondant

Til venstre nyfarvet sort fondant, der er grå - til højre kulsort efter ét døgn.
Har erfaret at mange har problemer med at farve hvid fondant f.eks. helt sort.

Jeg indfarver selv fondanten (dog kun meget små portioner) med bl.a. sort pastafarve -  både hjemmelavet MMF og færdigkøbt fondant.

Her et godt tip:
Lidt varme og fugt medvirker til udviklingen af bl.a. den sorte farve.

Hvis man skal bruge en større mængde sort fondant, anbefales det at ælte mindre portioner ad gangen; 200-300 gram.

Kom (godt med) pastafarve i fondanten til den ikke bliver mørkere. Tag så ganske lidt vand fra den varme hane på hænderne, stik hånden ind under den varme vandstråle og ryst det meste vand af, og ælt det med i fondanten. Fondanten bliver klistret.



Pak fondanten godt og lufttæt ind og læg det et mørkt sted 1-2 døgn, så bliver det helt kulsort.



Generelt gælder det i øvrigt for al fondant tilsat pastafarve, at det skal have lov at ligge og trække - særligt hvis man ønsker en dyb og intens farve.

5 kommentarer:

  1. Sikke et godt tip, især til en nybegynder som mig! Se evt min nyopstartede blog: kreagrotten.blogspot.dk :)

    SvarSlet
  2. Tak! Jeg var lige ved at give op med den sorte farve...

    SvarSlet
  3. kan man godt farve med frugtfarve??

    SvarSlet
    Svar
    1. Vil ikke anbefale frugtfarver, da de ikke farver ret godt (i forhold til pastafarver) og derfor skal tilsættes i meget stor mændge, hvilket vil gøre fondanten meget klistret (og efter min opfattelse helt ubrugelig).

      Slet