mandag den 6. august 2012

Opbevaring af fondantpynt

Fondantpynt kan laves op til ca. 3 mdr. før anvendelse - bliver så også tilsvarende lidt hårdere. ;o)

Generelt gælder det, at pynten ikke får lys (ikke alle farver er lysægte) og samler støv.

Hvis pynten skal forblive tør (lufttørring) kommes i f.eks. papkasse, skotøjsæske e.lign. med tilhørende låg. Læg bagepapir i bunden af æsken, så pynten ikke sætter sig fast.

Hvis pynten skal forblive blød, så kom det i lufttæt beholder. Vær opmærksom på at nogle ting også kan "falde sammen" ved denne opbevaring.

Pynten skal IKKE i køleskabet, før det er sat på kagen. ;o)


Til visse figurer og blomster vil det være en stor fordel at tilsætte tylosepulver til fondanten - ca. 1 tsk æltes ind i 200-250 g fondant*. Lad fondanten hvile i 0,5-2 timer (pakket i lufttæt frysepose), så tylosepulveret får lov at "udvikle sig". Fondanten skal give et smæld, når det rykkes over. Tylosepulveret gør, at fondanten bliver mere elastisk og tørrer en hel del hurtigere. Fondanten hærder også mere, når den er tørret op.

Alternativt kan købes en færdig gumpaste - super til modellering og blomsterfremstilling. Gumpasten kan blandes med lidt fondant, så den tørrer knap så hurtigt, hvis man har behov for det.

Rigtig god fornøjelse med dine blomster og figurer. :o)

Mine "How to" (= hvordan laves):
"Hvordan laves - figurer etc." findes i venstre side af bloggen under "Etiketter".


-------------------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk

6 kommentarer:

  1. Supergodt indlæg.
    Rart at vide hvordan fondantfiguerne opbevares bedst.

    Laila

    SvarSlet
  2. Det kan blive omfangsrigt at opbevare pynt men det er bare så rart at lave det på forhånd. Jeg har rigtig mange kagedåser stående ovenpå mine køkkenskabe. Disse bruger jeg til at opbevare den tørrede pynt i.

    Forøvrigt tak for nogle dejlige indlæg.

    Vh. Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi, ja det kan jo nogle gange godt komme til at fylde lidt. ;o)

      Slet
  3. super god kage side, og rigtig god til inspiration og opskrifter til en nybegynder som mig.
    har dog et par spørgsmål jeg håber du kan hjælpe med ?:)

    Jeg skal lave en firkantet kage, og vil modellere figureren bamse fra bamse og kylling og bogstavsudstikker med navn i fondant.
    Spørgsmålet er hvordan er det bedst at lave pynten, for jeg tænker at bogstaver osv på kage jo ikke må være tørt når det spises, så det skal vel i lufttæt beholder ? (evt kagedåse som du nævner )
    men hvad med bamse figuren ? den skal laves med en tandstik i midten og tilsætter tylosepulver, men hvor længe tror du jeg vil kunne lave den før jeg sætter den på kage, da jeg tænker den heller ikke må være helt tør og heller ikke for blød og falde sammen, så hvad ville du gøre og opbevare den ?

    og bliver fondanten tør, hvis man overtrækker den dagen før, og så sætter pynten på om aftenen, og sætter den færdige kage i køleskabet til næste dag hvor den skal serveres ?
    skal måske lige nævne jeg bruger din opskrift på fondant m. marshmellows og tænker at bruge det både til overtræk på kage og al pynt.

    Tak for en super god side
    - Trine :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine

      Tak :o)

      Du kan sagtens overtrække og pynte kagen færdig dagen, før den skal serveres. Sæt i køleskabet af hensyn til fyldet i kagen. Fondanten "stivner" lidt, men man kan sagtens skære i det og spise det. Jeg laver tit kagerne færdige dagen før anvendelse/servering.

      Bamse kan du lave en uges tid før, så kan han godt spises, hvis man da ellers nænner det. ;o) Bare dæk ham til, så han ikke samler støv. Bogstaverne opvares i en beholder/bøtte og kan også laves en uges tid før. Tilsæt evt. lidt tylose til fondanten.

      MMF er anvendeligt til både overtræk og figurer. :o)
      Denne kage er udelukkende lavet med MMF:
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/06/chokoladebord-i-det-grnne.html

      Slet