lørdag den 4. august 2012

Kokostoppe

Når jeg har lavet Bounty-stænger, har jeg ofte tænkt på at bage dem. ;o) Nu fik jeg langt om længe gjort alvor af det - formede dog små toppe i stedet for stænger.


Portionen giver 42 stk. kokostoppe (eller Bounty-toppe)

300 g kokosmel*
2 tsk vanillesukker
1 dåse (397 g) sødet kondenseret mælk*
*
100 g overtrækschokolade

*Har ændret opskriften fra 200 g til 300 g kokosmel. Jeg anvender altid selv kun 200 g kokosmel, men har erfaret nogle synes, det er for lidt. 200 g fungerer dog rigtig fint for mig, synes ikke massen bliver for tynd at arbejde med. 


**Sødet kondenseret mælk kan købes i flere supermarkeder.
Rør kokosmel, vanillesukker og kondenseret mælk sammen.

Form toppe og sæt på bagepapir.

For at få ensartede toppe anvendte jeg en måleske.
Forede måleskeen med husholdningsfilm,
så kokosmassen var meget nem at få ud. ;o)
Massen kan også "vippes" ud med en lille pålægsgaffel.
Sættes toppene på køl (1 t.) og overtrækkes med chokolade,
så har man nogle rigtig lækre Bounty-toppe. ;o)
Kokostoppene bages midt i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min. Afkøles.


Smelt chokoladen over vandbad.


Dyp bunden af kokostoppen i den smeltede chokolade. Skrab evt. lidt af chokoladen i bunden af så laget ikke bliver for tykt. Sæt kokostoppen på bagepapir, og lad chokoladen størkne.


14 kommentarer:

  1. De ser rigtig fine ud, må vist hellere få bagt en portion til min egen fødselsdag næste weekend

    SvarSlet
  2. Uhh hvor ser de lækre ud. Kan de fryses, tror du?

    SvarSlet
    Svar
    1. De smager godt og holder ikke længe her i huset, så har endnu ikke selv prøvet at fryse dem. ;o)

      Is lavet med kondenseret mælk bliver jo frosset ned, så mon ikke det også kan gå an med kokostoppene?

      Slet
  3. Ej hvor er det smart at bruge en måleske for at få ensartet toppe, det skal jeg huske næste gang jeg skal lave kokostoppe :-)
    Super hjemmesiden du har :-)

    SvarSlet
  4. Øv bøv, enten er 200 g kokos for lidt ellers er en hel dåse kondenseret mælk for meget... mine toppe flød jo helt ud.. har tjekket andre opskrifter ud på nettet, og der er flere andre der bruger meget mere kokos til denne portion "mælk".. så de her kokostoppe der ellers fyldte huset med en herlig duft, er lige til at smide ud... :( .... har du skrevet forkert i din opskrift??

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg ked af at høre. :o(

      200 g er korrekt, har lavet dem flere gange og har ikke oplevet, at de er flydt ud. Vil betegne toppene som værendee pænt faste, inden de sættes i ovnen.

      Slet
  5. Min toppe har også flydt ud:(

    SvarSlet
  6. En endnu nemmere måde at sætte kokostoppe på.
    Brug en isske eller også kaldet et "kuglejern" i rustfrit stål.
    Fyld skeen op og pres let på kokosmassen med en ske. Tryk så grebet på isskeen sammen og klingen i skeen løsner lige så fint kokosmassen ud på bagepladen. Ingen fedtet fingre. Dejligt nemt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rigtig nemt med isskeen. Dog syntes jeg bare min var for stor, hvorfor jeg valgte den viste måleske. ;o)

      Slet
  7. Man skal bruge 300g kokosmel til en dåse kondenseret mælk. Nogle opskrifter siger endda 400 g, men det er for meget. 200 g er alt for lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Majbrith

      200 g kokosmel fungerer rigtig fint for mig, hvilket billederne jo også viser. Har bagt dem mange gange. :)

      Er bestemt lydhør for Jeres kommentarer (tak for input), så har nu ændret i opskriften. :)

      Mvh Bettina

      Slet