onsdag den 8. august 2012

Dej-i-dej mønster


Fremgangsmåde for dej-i-dej mønster

Lav en lille portion dej (samme opskrift som der vælges til selve kagen) til brug for mønstret. Anvend f.eks. pastafarve til at farve dejen i de ønskede farver. Den brune farve fåes ved blot at tilsætte kakaopulver til dejen. Til denne roulade er der anvendt 3 farver til mønstret.

OBS: Er din fryser for trang til en hel bageplade, så klip nogle mindre stykker bagepapir og sæt dem/mønstret sammen, når dejen skal fordeles. Kan måske give lidt begrænsninger med mønstret, der hvor bagepapiret overlapper. "Lim" de mindre stykker bagepapir med mønster fast til bradepanden med fedtstof, så de ikke glider, når dejen skal fordeles.

Spray lidt fedtstof på bagepapiret. Start med komme den første farve/dej på. Sæt i frysen ca. 10 min.


Skal der skrives på kagen, så husk at spejlvende teksten. ;o)

Næste farve/dej tylles på. Sættes igen i fryseren. Denne gang ca. 15 min., da disse blomster er lidt tykkere end prikkerne. ;o)


Kniber det lidt med frihånds-tylning, så tegn op på bagsiden af bagepapiret
eller læg et stykke papir under, hvorpå mønstret er tegnet. ;o)

Sidste del af mønstret tylles på og sættes ca. 10-20 min. i fryseren. (Skal være overflade frossen/stiv, så mønstret ikke bliver "tværet ud", når det dækkes af dej).


Lav dejen til rouladen og fordel over mønstret. Bag rouladen. 


Så snart bunden er taget ud af ovnen, flyttes bagepapiret med den bagte rouladebund over på et vådt viskestykke. Fugten giver lidt ekstra tid at arbejde på, inden bunden bliver for fast/stiv til at rulle, og samtidig kan det hjælpe bagepapiret til at løsne sig, når det bliver fugtigt. Når rouladen rulles følger viskestykket bagepapiret, altså "trækkes af" i takt med der rulles rundt.*

*Ovenstående tip kommer fra min kageveninde
Lenes-kage-kreationer, der har fået det af sin bedstemor i tidernes morgen. :o)

Fotoet er kun for at vise, hvordan det bagte mønster ser ud. ;o)
Vendes og lægges på et vådt viskestykke.

Denne kage blev nu bare taget ud af ovnen og vendt ud på en bagerist. ;o) Afkølede et par minutter, hvorefter jeg trak bagepapiret af. Lagde et nyt stykke bagepapir over og vendte det hele med mønstret ned. ;o)



Læg fyld på. 

Fyld: Hindbærcreme, ananasstykker og hakket chokolade.

Rul rouladen sammen. (Brugte bagepapiret som "hjælper").


Rouladen er nu klar til servering. :o) 

Der kan sagtens anvendes en anden kagedej samt fyld efter ønske.
Kagen skal bare være lidt "blød", så den ikke knækker under rulningen.

50 kommentarer:

  1. Hvor er den bare flot, skønt at få sådan nogen gode tips :-)

    SvarSlet
  2. Nej hvor ser den elegant ud og ikke helt ekstrem svær at lave. Mønstrerne kan vel varieres i det uendelige.

    Tak for infoen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er uendelige muligheder for dekoration af kagen - bare slip kreativiteten og fantasien løs... :o)

      Slet
  3. Det er SÅ blæret, det der:-) Herligt, at du røber hemmeligheden ved den type bagværk. Jeg har beundret de kager og ikke kunnet gennemskue, hvordan det laves. Det er ret tilgængeligt ud faktisk - dog tænker jeg, hvordan har du plads til en hel bageplade i den fryser? Øv det har jeg ikke selv, da jeg kun har en skabsfryser .... har du kreative forslag til det også? Hilsner Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, jeg har en stor kummefryser. :o)

      Lav en mindre roulade (f.eks. halv portion) så den passer til en mindre bradepande og dermed forhåbentlig også i din skabsfryser.

      Slet
    2. Marianne se længere i kommentar fra "mrswood (Helle") vedr. frysning af mindre dele til mønstret + evt. forsøg med kort bagning.

      Slet
  4. Hold nu op hvor ser det godt ud - og så ser det jo også nemt ud. Hvor skønt at du har røbet hemmeligheden bag de smukke roulader.
    Måske skulle man... på søndag ... fødselsdag... ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) - Selvfølgelig skal du det. ;o))

      Slet
  5. meget smuk mønster , ser ud som den teknik vi har lært på Kold College..
    bliv endelig ved med at eksperimentere, det er dejligt at se nogle der har tid til det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. :o) Idéen er ikke min egen, er inspireret af udenlandske billeder. ;o) Synes bare den var værd at dele. :o)

      Slet
  6. Hej Bettina
    Det ser bare godt ud.Men sad med samme problem som "tante sød" med plads i fryseren, og kom til at tænke på. I min fryser er der en flad isterningbakke over skufferne, og jeg tænker at man kunne lave det farvede i den, og så forsigtig flytte det over på en bageplade når det er klar mens det er frossent. Den bliver lidt mindre, men man kan så måske tilgengæld få to ud af det ??? :O) Det skal helt klart prøves.
    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle. :o) Det har jeg efterfølgende også tænkt på + at ved større mønstre og ikke for detaljeret kan det måske gives 30-60 sek. i ovnen. Tror dog ikke resultatet bliver helt så godt, men trods alt en mulighed. ;o)

      Slet
  7. Wow det ser godt ud.... tak for at du deler fremgangsmåden

    SvarSlet
  8. WOW sikke en effekt og det ser rigtig flot ud.........tak for den fine how to do

    SvarSlet
  9. Tusind tak for at du ville dele hemmeligheden... Super flot.. Det skal snart afprøves i mindre version til at starte med...

    SvarSlet
  10. Hej igen Bettina
    Nu har jeg lige forsøgt mig med en citron roulade, og har lavet røde hjerter og skrevet baby med lyserød,og (borset fra jeg skal lære at skrive spejlvendt)syntes jeg ikke at den lyserøde farve blev lige så tydelig som din, men en sjov teknik.(Der kommer billeder senere på min blog, den står klar til om et par timer eller i morgen, til min bror og hans kæreste, som lige nu er på hospitalet og modtage deres første (en pige) )
    Men ville lige høre dig om der er et godt trick når man skal rulle den, for syntes al cremen røg med ud, så kunne ikke rulle den så stramt ..?
    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Skriv evt. på et stykke papir, spejlvend og læg under bagepapiret. ;o)

      Satte mit fyld i køleskabet, da det kunne få tid til at stivne/tykne, inden det fyldt i rouladen.

      Brugte bagepapiret (op om rouladen) for bedre at kunne holde styr på rouladen og rulle lidt "stramt".

      Slet
    2. Venter spændt på at se din baby-roulade. :o)

      Slet
  11. Så sejt.. Tænker at det vel kan laves i alle kager der kan vendes ud og man kan se det..? Har du ekspermenteret med det?? Tænker fx i bunden af en brødform og så en sandkage ovenpå..?

    Oline - Kagemaker totalt på hyggeplan.. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan man godt. Har dog ikke selv afprøvet med sandkage (endnu). ;o)

      Slet
  12. hvor er det bare en smuk smuk kage, det er ihvertfald noget der skal afprøves..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne. :o)
      En dejlig afveksling til fondanten, hvor man stadig kan få lov at dekorere og "slå sig løs". ;o))

      Slet
  13. Fantastisk. Det ser jo super ud. Det skal helt sikkert prøves :)Det samme må vel også kunne gøres med en alm kage man så vender på hovedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. :o) Helt sikkert - og kagen jo bare flækkes og lægges sammen med noget fyld. ;o)

      Slet
  14. Hvis man nu vil lavet noget med noget med hvid, hvordan vil kan jeg så lave det hvidt. Rigtig flot kage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon man kan anvende Sugarflairs Superwhite til at farve den gullige dej hvid med? Prøv evt. at henvende dig til en forretning, hvor Superwhite sælges, de kan måske svare på, om det kan anvendes til bagning.

      Slet
  15. Hvilken dej er brugt til mønstret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Klik på linket "dejen til rouladen" (grønne ord) - findes mellem billederne af det færdigtyllede mønster og hvor dejen er fordelt ud over det.

      Slet
  16. Er det muligt at lave en hel portion på én gang, og så bare lægge dejen til siden indtil den er klar til at hældes over mønstret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Afhænger af hvilken dej du anvender.

      Hvis du anvender den opskrift, jeg linker til, skal du være ret hurtig til at lave mønstret, hvis du laver dejen på én gang.

      Slet
  17. Så fint! :)

    Mia Andersen

    http://miaskageside.blogspot.dk/ - Lynet McQueen kage

    SvarSlet
  18. super god idé. har selv lige prøvet, men mit mønstre flød helt ud....... hmmmm jeg må prøver igen. Din er bare så flot. Tak for den idé.

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv evt. at fyse mønstret lidt mere inden du fordeler bunddejen. Fordel evt. dejen ved at "hælde den over" mønstret, så du skal "skubbe/fordele" dejen mindst muligt med dejskraber e.lign, da der så er mulighed for at ødelægge/tvære mønstret ud.

      Slet
  19. Hej jeg tænktecpå at mønster ikke er bagt, hvad gør du med de rå æg?
    Tænker på sermonella

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Mønstret bliver også bagt, skal jo være en del af den færdige bund.

      Billede nr. 4 viser det færdige dej-mønster.
      Billede nr. 5. viser dej/bund fordelt over mønster. Det hele sættes i ovnen og bages.
      Billede nr. 6 og 7 viser den færdigbagte bund.

      Slet
  20. Pröv at skäre kanten af rouladen inden du ruller den, det skal göre det lidt lettere at rulle og evt. minske risikoen for at den fläkker...har jeg läst ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet. :o)

      Har dog heldigvis endnu ikke haft problemer med (7-9-13) at rouladen flækker. Men vil da huske dit råd.

      Slet
  21. er ret ny i dette kagekunst, men er det bare smeltet chokolade du bruger??

    Mvh Mette

    SvarSlet
  22. Hej Mette

    Nej, det er dej. Står beskrevet i starten af fremgangsmåden. :)

    Kagehilsner
    Bettina

    SvarSlet
  23. Hej Momse
    Super flot kreation, som altid når det kommer fra dig.
    Jeg vil prøve at lave din roulade til min datters 1års fødselsdag om halvanden uge. Kan jeg mon lave rouladen nogle dage i forvejen og så fryse den ned? Jeg vil gerne lave flere forskellige kager til dagen og det ville være dejligt at kunne gå igang allerede først på ugen :)
    Hilsen Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Heidi :o)

      Jeg har ikke selv prøvet det. Bunden kan fryses, så hvis dit valg af fyld også kan, så tror jeg bestemt ikke, det er noget problem. :o)

      På forhånd tillykke med din datter. :o)

      Kagehilsner
      Momse

      Slet
  24. Super flot roulade du har lavet :). vil lige høre om det er muligt at bruge denne her teknik på andre kager, f.eks, en rund eller firkantet kage som ikke bliver rullet til en roulade ?

    Mvh Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ida

      Tak - ja, det tror jeg sagtens kan lade sig gøre :)

      Mange hilsner
      Bettina

      Webshop: www.momsesunivers.dk

      Slet
  25. Jeg er NØDT til at prøve det snart, det kunne også bruges, til når jeg skal bage lagkagebunde, som skal stikkes ud til små bunde, så en flok 10-11 årige piger kan pynte deres egne lagkager, det giver helt sikkert points på "wooow du er god til at bage" kontoen ;)

    SvarSlet