lørdag den 16. juni 2012

Bryllup

Så oprandt dagen for min mands nieces bryllup, :o)) hvor jeg var blevet spurgt sødt, om jeg ville lave bryllupskagen.
Lavede også kagen til lillesøsterens bryllup for lidt over et år siden.


Havde fået helt frie hænder, men fik på forespørgsel oplyst farverne gammelrosa, råhvid og sølv.

Perlerækkerne er dustet med en flot hvid perlemor.

Valgte denne gang selv at forsøge at lave topfigurerne til bryllupskagen. ;o)

Ørerne endte dog med at blive noget større end planlagt (ups), ;o)
da mine 10 tommelfingre fik dem trykket flade under fremstillingen. :o(

Roserne - billedet til højre viser roserne efter, de er blevet dustet, og farverne fikseret.

Fiksering med glaze - giver også roserne et mere levende udseende. 

Selve kagen: Lyse lagkagebundehindbærmousse (den traditionelle som man aldrig går fejl af) og hvid tobleronecreme iblandet en lille bitte smule lys toblerone for at få lidt farve på cremen. ;o) Kagerne er lagt sammen i en samlering og smurt op med PSC, hvor mælken er erstattet med limesaft.

Ud over et almindeligt drejefad, som anvendes når kagen bl.a. ovetrækkes,
er mit "Tilting Turningtable" uundværligt, når kagen pyntes. :o)
Den stablede bryllupskage står på et solidt hjemmelavet papkagefad ved hjælp af et stykke sølv-kagepap.


Håber på og krydser fingre for, at bryllupskagen ikke kommer til at "svede" for meget grundet lufttemperaturen. Den var rigtig slem i går, da jeg overtrak og pyntede kagen. :oS

Nå, men nu vil jeg i hvert fald tage til bryllup og nyde resten af dagen i godt selskab. :o))

Ha' en fortsat rigtig skøn lørdag. :o)

Webshop: www.momsesunivers.dk

23 kommentarer:

  1. Den er virkelig skøn. Superflot.

    Mvh Erika

    SvarSlet
  2. Utrolig smuk og enkel kage - den må da har bragt enorm glæde hos brudeparret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anne-Marie. :o) Jo, brudeparret udtrykte stor glæde.

      Slet
  3. Bettina - den er super super flot og jeg elsker dit brudepar :-)

    SvarSlet
  4. Ser jo super godt ud, som altid ;) hvor mange mand er der til der??

    SvarSlet
  5. Det var godt med store øre, så ved gommen hvad han har i vente. ;0) Yvonne

    SvarSlet
  6. Ej hvor er den flot, DU er bare super dygtig. Hvor har du lært at modellerer?
    Ha en dejlig dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. :o) Jeg kaster mig bare ud i modelleringen og håber på det bedste. ;o)
      Også en dejlig dag til dig.

      Slet
  7. Du er simpelthen så dygtig. Hvordan laver du ansigterne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. :o)

      Starter med at trille en kugle og sætter den på en pind (så kuglen ikke bliver trykket flad under tørringen). Laver munden med f.eks. scallop værktøjet (http://www.momses-univers.blogspot.dk/2012/01/redskaber-tools.html)og markerer med det et lille ball værktøj, hvor øjnene skal være. Lad tørre til næste dag. Sætter så næse og ører på - lad det tørre, så du ikke trykker ørerne flade, som jeg gjorde. ;o) Derefter laves håret og ansigtet males (mund, kinder, øjne og øjenbryn).

      Slet
  8. Tak for svaret... :-)Det må afprøves

    SvarSlet
  9. Super flot kage hvordan har du samlet den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak :o)

      Samles med kagepap og dowel rods.

      Klik på linket "kagen til lillesøsterens bryllup" (øverst i dette indlæg) under kommentarerne har jeg forklaret, hvordan mine stablede kager er samlet.

      Slet
  10. Hej Betina,
    igen bliver der hentet inspiration fra din fantastiske side ;) jeg skal giftes og er ved at panikke lidt over kagen? Har prøvet at lave den toblerone crem og den driller mig...;( Noget jeg skal være specialt opmærksom på??
    vh Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Tobleronencremen laver jeg altid på den nemme måde: pisker fløden, smelter chokoladen og lader den afkøle, hvorefter den vendes i flødeskummet. Denne måde har aldrig slået fejl for mig.

      Slet
  11. eller måske en anden ide til en ikke såsød mousse??
    vh heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det skal være noget med chokolade så anvend alternativt mørk toblerone. Brug mindre af mørke i forhold til den lyse - smag dig frem.

      Hvad med f.eks. limemousse? Syens den smager skønt og er dejlig "frisk".
      http://momses-univers.blogspot.dk/2011/12/limemousse.html
      Lav evt. en lille prøveportion, så du kan smage den, inden du skal lave den til din bryllupskage.

      Slet
  12. Tusine tak for råd ;) Det er stadigvæk lidt nyt for mig med det bagning og kan godt drille lidt ;) Jeg tror jeg tager toblerone og lime sammen, eller er det en dum kompination? ville du tage hindbær istedetfor lime??

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt

      Lime og Toblerone smager fint sammen :o)

      Lime eller hindbær er en fin kombination til Toblerone.

      Slet